Verwestering/amerikanisering
Tegenwoordig zie je over de hele wereld nieuwe producten, merken en ideeën die ontwikkeld zijn in de westerse wereld. Dit proces wordt verwestersing of modernisering genoemd. De Verenigde Staten speelt hier ook een overheersende rol in en daarom spreek je ook wel van amerikanisering. Voorbeelden zijn: Coca-Cola is overal te koop, veel tv-programma's en films zijn Amerikaans en de dollar is de belangrijkste munteenheid van de wereld.
Bij culturele diffusie gaat het vaak om de buitenkant van een cultuur, vooral de materiële 'westerse' cultuurelementen zoals een computer, auto en tv worden overgenomen. Maar de immateriële elementen (de onaantastbare elementen) zoals godsdiensten, normen en waarden en tradities veranderen veel langzamer. Dit proces noemen we fragmentarische modernisering, omdat maar een deel van de cultuur verandert.
Veel mensen in niet-westerse culturen zijn bang voor modernisering en amerikanisering. Zij vrezen namelijk dat hun immateriële cultuurelementen (de 'binnenkant' van de cultuur) ook worden aangetast of zelfs verdwijnen. Zij zien modernisering en amerikanisering niet als een verbetering, maar als een bedreiging voor hun bestaande zekerheden en waarheden. Daarom verzetten die mensen zich daar tegen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb